Wat zijn de voordelen van een selfservice portal?

De HR-processen binnen het bedrijf kunnen vaak uitdagende klussen zijn. Je wilt de processen dan ook zo goed mogelijk inrichten. Ook om de betrokkenheid van je werknemers te vergroten. Een selfservice portal biedt dan uitkomst! Maar wat zijn de voordelen van dit portaal? In onze blog zetten wij de voordelen voor je op een rijtje.

Wat is een selfservice portal voor medewerkers?

De naam van een selfservice portal verklapt het al een beetje, maar het is een afgeschermde omgeving waar personeelsleden op kunnen inloggen om hun zaken te regelen. Bijvoorbeeld om een bankrekening nummer te wijzigen of om een verlofdag aan te vragen. Maar je zou er ook verschillende systemen aan kunnen koppelen zodat medewerkers hier terecht kunnen om bijvoorbeeld de behaalde targets te zien of om meer informatie over het bedrijf te lezen.

Zeg maar dag tegen het intranet

In het verleden had je het intranet. Een afgeschermde website waar je alleen op kon komen als je op het bedrijfsnetwerk was ingelogd. Tegenwoordig is het intranet behoorlijk achterhaald en heeft een selfservice portal het stokje overgenomen. Je hebt dus ook geen kosten meer om het intranet zoals je dat nu hebt ingericht te onderhouden. Je vervangt het voor een simpel systeem dat niet alleen eenvoudig in gebruik is, maar ook weinig onderhoud nodig heeft. Zo kun je een flinke euro besparen!

Selfservice portal geeft een HR-medewerker meer ruimte

Een ander voordeel is dat een HR-medewerker meer tijd krijgt om zich bezig te houden met andere zaken. Die ook belangrijk zijn om jouw business te laten groeien. Omdat personeelsleden via een selfservice portal veel zaken zelf kunnen regelen, hoeft de HR-medewerker hier niet of minimaal mee bezig te zijn. Bijvoorbeeld het verwerken van declaratieformulieren. Omdat je ook systemen aan elkaar kunt knopen kun je zo’n proces haast volledig automatiseren. Dat scheelt niet alleen de HR-medewerker een hoop tijd, maar ook een manager die bijvoorbeeld zo’n declaratieformulier moet accorderen.

Betrokkenheid van medewerkers verhogen

Het is soms wel een uitdaging om iedereen in de organisatie te betrekken bij belangrijke koerswijzigingen en ingrijpende veranderingen die gaan plaatsvinden. Terwijl het voor managers soms ook pittig kan zijn om de informatie vanuit het management te vertalen naar de medewerkers op de vloer. Met een selfservice portal kun je belangrijke informatie eenvoudig delen. Terwijl medewerkers zich steeds meer betrokken voelen bij het bedrijf. Niet geheel onbelangrijk voor het bedrijfsresultaat. Zeker nu we massaal thuiswerken.

Welke informatie je deelt is natuurlijk nog steeds aan jezelf, maar door steeds nieuwe items in het portaal te plaatsen blijven je mensen betrokken en nieuwsgierig naar wat de organisatie te melden heeft. Voor het bedrijf is het een pluspunt dat mensen zich betrokken voelen. Betrokken medewerkers werken harder en presteren beter en zullen ook niet snel klagen over dat ze te weinig informatie ontvangen. Een medewerker die zich niet betrokken voelt kan al snel gedemotiveerd raken en dat gaat ten koste van de resultaten. Dat wil je natuurlijk voorkomen terwijl je ook niet continu bezig wilt zijn met het verspreiden van informatie. Ook met een grote kans dat de informatie wel eens verkeerd kan worden doorgegeven.