Digital signage inzetten voor jouw bedrijf

Tegenwoordig kom je er als onderneming niet meer mee weg om geen website te hebben. Elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een website. Hiermee kan je verschillende dingen doen. Je kan gewoon informatie geven en bereikbaar zijn, maar je kan ook al je producten tonen en zelfs verkopen. In ieder geval is een website van heel groot belang, net zoals de digitale communicatie die hierop plaatsvindt. Hierbij is digital signage erg belangrijk.

Digital signage is een instrument dat gedrag beïnvloedt op het beslissingsmoment van de consument. Dit is iets dat je achter de schermen allemaal regelt, maar wat voor de klant op het scherm een grote impact kan hebben. Bij digital signage wordt dan ook gebruik gemaakt van verschillende methoden die leiden tot beïnvloeding van het gedrag van de klant. Onder andere consumenteninzichten en verkoopanalyses worden geanalyseerd. Dit wordt vervolgens gecombineerd met de geschikte hardware, signage software en content. Deze combinatie zorgt ervoor dat de klant wordt aangezet tot activatie. Dit klinkt misschien vaag, maar er zijn verschillende dingen waar je aan kan denken. Het kan namelijk gaan om van alles, bijvoorbeeld navigeren, informeren, verkopen, online vergaderen of klanten digitaal oproepen vanuit de wachtkamer. Het gaat er bij al deze zaken om dat de juiste boodschap op het juiste moment en op de juiste locatie in beeld komt. Pas dan zal jij echt verschil kunnen maken bij je klanten en bezoekers.

 

Narrowcasting

Een belangrijk onderdeel van digital signage is narrowcasting. Dit houdt in dat je een eigen tv-kanaal bezit. Zo’n tv-kanaal zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep op het juiste moment bereikt, wat precies de belangrijkste voorwaarde voor digital signage is. Een professioneel tv-kanaal is dus heel erg efficiënt en dan ook het meest effectieve instrument dat consumentengedrag kan beïnvloeden. Narrowcasting heeft verschillende voordelen. Als eerste is wordt de aandacht van klanten en bezoekers getrokken, maar ook de aandacht van medewerkers wordt getrokken. Dit laatste zorgt er dan ook weer voor dat de interne communicatie binnen jouw bedrijf wordt verbeterd. Daarnaast worden bezoekers warm welkom geheten, alsmede hebben bezoekers entertainment en infotainment tijdens het wachten. Ook krijgt de klant of de bezoeker een onvergetelijke ervaring. Daarnaast wordt de merkbeleving ook vele malen beter en is dit een perfecte marketingtool.

 

Digitaal maar toch fysiek

Digital signage kan dus plaatsvinden op een website, maar zoals je al gelezen hebt, kan het ook op een fysieke locatie plaatsvinden. Bij narrowcasting wordt er bijvoorbeeld informatie afgespeeld op een tv-kanaal. Deze tv hangt bijvoorbeeld in de wachtruimte, waar klanten zitten te wachten. De klant krijgt dan als het ware een soort videowall te zien met informatie erop die voor hem nuttig is. Omdat precies de juiste informatie op het juiste moment afgespeeld wordt, betekent dit dat de klant ongemerkt beïnvloed wordt. Dit kan voor jouw bedrijf erg veel voordelen opleveren. Het tonen van de videowall straalt daarnaast een positieve beleving van jouw merk uit en het is ook een extra stukje service aan de klant. Het is dus voor ieder bedrijf aan te raden om digital signage toe te passen, of je nu in de retail, het bedrijfsleven of in de publieke sector onderneemt.